Drodzy Rodzice! 

Gdy coś Was zaniepokoi w rozwoju Waszego dziecka i chcecie skonsultować problem ze specjalistami, postępujcie następująco: 

  • KROK 1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna (tam można uzyskać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka)
  • KROK 2 Przedszkole Publiczne Nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi w Tarnowie, (tu po złożeniu pełnej dokumentacji, dziecko może zostać objęte wielospecjalistyczną opieką).

Wczesnym wspomaganiem objęte mogą być dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. 

Zajęcia prowadzi zespół specjalistów: psycholog, logopeda, pedagog specjalny (oligofrenopedagog, surdopedagog), fizjoterapeuta. Opracowują oni dla każdego dziecka indywidualny program terapii dostosowany do jego potrzeb i możliwości. 

Wczesne wspomaganie dzieci może dotyczyć:

  • stymulacji rozwoju intelektualnego
  • rozwoju motorycznego
  • stymulacji polisensorycznej
  • rozwoju mowy i języka
  • orientacji i poruszania się w przestrzeni
  • usprawniania widzenia i słuchu
  • umiejętności związanych z samoobsługą
  • funkcjonowania w środowisku rówieśniczym

Rodzicom oferujemy:

  • wsparcie w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawnego dziecka
  • pomoc we właściwym organizowaniu najbliższego otoczenia dziecka
  • porady na temat jego rozwoju
  • zajęcia instruktażowe i poradnictwo w zakresie działań rewalidacyjnych
  • pomoc w wyborze zabawek, sprzętu i pomocy rehabilitacyjnych
  • kontakt z innymi rodzicami mającymi podobne problemy z dziećmi

W pracy wykorzystujemy  następujące metody:

  • Metodę ruchu rozwijającego Veroniki Sherborne
  • Programy Aktywności M. i Ch. Knill’ów
  • Integrację sensoryczną
  • Metodę Dobrego Startu
  • Kinezjologię Edukacyjną P.Dennisona
  • Metody Rudolfa Labana i pedagogiki zabawy
  • Niedyrektywną terapię zabawową
  • Zabawy z wykorzystaniem materiałów nieustrukturalizowanych
  • Metody relaksacyjne
  • Metodę muzykoterapii
  • Metody stosowane w terapii logopedycznej
  • Metodę „Czytania krok po kroku” J. Cieszyńskiej
  • Metodę totalnej komunikacji
  • Metody komunikacji alternatywnej
  • Zabawy paluszkowe
  • Zabawy i gry komputerowe
  • Masaże klasyczne
  • Zabawy interakcyjne K. Vopela
  • Metodę malowania dziesięcioma palcami

Prowadzimy stymulację polisensoryczną dzieci w Sali Doświadczania Świata. 

W RAMACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA PROWADZONA JEST: 

TERAPIA PEDAGOGICZNA, która obejmuje wiele form zajęć indywidualnych oraz grupowych w zakresie stymulacji rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka. Pedagog specjalny prowadzi ćwiczenia w zakresie usprawniania: percepcji wzrokowej i słuchowej, spostrzegania, koordynacji wzrokowo – ruchowej, koncentracji uwagi i myślenia, sprawności manualnych, grafomotorycznych, orientacji przestrzennej i świadomości własnego ciała, ćwiczenia integracji zmysłów, a także trening samodzielności i samoobsługi. 
TERAPIA  LOGOPEDYCZNA
logopeda kształtuje, doskonali mowę i umiejętność komunikowania się dziecka poprzez różnego rodzaju zabawy stymulujące rozwój mowy, ćwiczenia usprawniające pracę aparatu mowy, ćwiczenia narządów artykulacyjnych, ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia słuchowe – słuchu fonemowego, fonetycznego i melodii wypowiedzi, wywoływanie i utrwalanie prawidłowej artykulacji głosek, ćwiczenia rozwijające, bogacące zasób słów w słowniku biernym i czynnym, ćwiczenia rozwijające mowę spontaniczną, umiejętność wypowiadania się zadaniami. Logopeda daje wskazówki rodzicom, jak pracować z dzieckiem.
TERAPIA PSYCHOLOGICZNA obejmuje  rozpoznanie możliwości psychofizycznych dzieci  poprzez prowadzenie badań i działań diagnostycznych. Psycholog udziela rodzicom wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych swoich dzieci oraz poszerza wiedzę rodziców w zakresie pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – poprzez organizację indywidualnych konsultacji i rozmów.
TERAPIA RUCHOWA obejmuje usprawnianie małej i dużej motoryki u dzieci z deficytami w rozwoju ruchowym oraz kształtowanie prawidłowej postawy. Fizjoterapeuta proponuje rodzicom zestawy ćwiczeń indywidualnych, dzięki którym dziecko będzie doskonaliło rozwój motoryczny i postawę ciała. Terapia zawiera ćwiczenia: równoważne, koordynacyjne, normalizujące napięcie mięśniowe, relaksacyjne.