W trudnym czasie epidemii, proszę zachowajmy spokój i dystans. Bardzo troszczymy się o Wasze dzieci jak i o Was drodzy rodzice. Dołożymy wszelkich starań, żeby wzajemnie się wspierać, szukać rozwiązań na sytuacje problemowe. Dzieci w przedszkolu „uczą się” Świata poprzez zabawę. Przytoczę zapis z podstawy programowej: „Przedstawione w podstawie programowej naturalne obszary rozwoju dziecka wskazują na konieczność uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb rozwojowych, których spełnieniem powinna stać się dobrze zorganizowana zabawa(...) Na stronie internetowej naszego przedszkola lub dostępnych komunikatorach będziemy zamieszczać propozycje materiałów i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu. Nasi nauczyciele zawsze chętnie odpowiedzą na nurtujące pytania, poprzez kontakty zwyczajowo ustalone i przyjęte. Pamiętajmy, że dziecko ma prawo być zmęczone, odmówić wykonania danego zadania. Zapytajmy wtedy: A na co masz ochotę? Co chcesz teraz robić? Pozwólmy wybierać. Dziecko świetnie rozwija się, nawet wtedy, gdy z klocków buduje cały dzień. Zachęcajmy do sprzątania, pielęgnujmy higienę, a szczególnie CZAS RODZICÓW Z DZIECKIEM, nie tylko teraz – zawsze znajdźmy ten czas. Bo może zdarzyć się tak, ze po Epidemii dziecko powie: Mamo, tato jak był koronawirus, to było fajnie, bo bawiliście się ze mną. Życzę wszystkim Zdrowia i Wytrwałości. Zapraszam również do kontaktu mailowego przedszkola.

 

Oddychanie - ot tak jest czynnością niezbędną nam do życia, ale często nie zwracamy uwagi na to jak oddychamy, nie zastanawiamy się nad tym. Nie zastanawiamy się, czy nasz oddech (wdech) jest głęboki, czy może płytki, czy wydech jest wydłużony, czy może skrócony, czy realizujemy mowę na wydechu, czy też na wdechu, czy oddychamy nosem, czy też oddychaniu towarzyszą rozchylone usta. Zwracajmy uwagę na to jak oddychają nasze dzieci, czy oddychają noskiem ( przy zamkniętych ustach) – może istnieje faktyczna przeszkoda – powiększone migdałki podniebienne, czy gardłowy, może słaba praca mięśnia okrężnego ust, może przedłużające się infekcje górnych dróg oddechowych i nawykowe oddychanie z rozchylonymi ustami.

 

Bawmy się z naszymi dziećmi, aby w pierwszej kolejności nauczyły się oddychać noskiem, co ograniczy różnego rodzaju infekcje, wyćwiczy między innymi miesień okrężny warg, wypracuje prawidłowy wydech dla mowy, zniweluje pojawienie się wady zgryzu, mimiki twarzy z uchylonymi ustami. Gdy coś nas zaniepokoi – udajmy się do logopedy, laryngologa, ortodonty;

Co warto robić?

  • Gdy oglądamy bajeczkę i nie rozmawiamy – utrzymujemy szpatułkę, kartkę między  zwartymi wargami, oddychamy noskiem;
  • Wąchajmy kwiatki i nie tylko ( zioła, owoce, warzywa…) prawe nozdrze przyciskamy kciukiem i wdychamy powietrze lewym nozdrzem i zatrzymujemy; teraz przyciskamy kciukiem lewe nozdrze, a prawym wydychamy powietrze;
  • Zdmuchujemy płatki kwiatków, watkę, piórko- wciągamy powietrze przez nos (usta zamknięte), zatrzymujemy, wydmuchujemy powietrze ustami, tworząc ryjek;
  • Na łące – leżymy płasko, zamykamy oczy; wciągamy powietrze przez nos (usta zamknięte), równocześnie wypychając brzuch ku przodowi, zatrzymujemy powietrze, wydychamy powietrze ustami, wolno wciągając brzuch; ( na brzuchu mogą być różne zabawki, książki, które będą się poruszać);
  • Ćwiczymy w pozycji leżącej – podnosimy jedną nogę do góry ( na raz – robiąc wdech), opuszczamy powoli ( dwa, trzy, cztery – wydech);

 

  • Dmuchamy, chuchamy na zmarznięte ręce – wdech nosem, wydech ustami;
  • Dmuchamy, chuchamy na zmarzniętą szybę;
  • Dmuchamy , chuchamy na gorącą zupę;
  • Chuchamy na lustro;
  • Nadmuchujemy balony;
  • Dmuchamy na wiatraczki;
  • Dmuchamy na paski papieru, waciki, piórka, piłeczki ( umocowane na nitce, leżące na stole, w pojemniku)
  • Dmuchanie na wycięty z papieru grzebyczek
  • Dmuchanie na watki na nitce
  • Kto strzeli gola? Trafiamy piłeczką, watką, piórkiem do pojemniczka – dmuchając
  • Kto strzeli gola? – siedzimy przy dwóch sąsiednich bokach stołu dmuchamy na watkę położoną na stole tak aby doprowadzić ją do boku stołu przy którym siedzi przeciwnik i tak aby spadła; przeciwnik też dmucha aby oddalić watkę; Gdy się uda, wołamy Gol! I zdobywamy punkt; można tez wykorzystać słomki;
  • Zabawy w dmuchanie z wykorzystaniem słomki i wody
  • Robimy w wodzie bąbelki (długo – krótko; słabo – mocno)
  • Wydmuchujemy banki mydlane;
  • Przyciągamy, podnosimy za pomocą słomki lekkie przedmioty – watki, kawałeczki papieru; układamy lekkie puzzle, obrazek z kawałeczków- słonia…, ubieramy laleczkę;
  • Gumowe zabawki – dzieci to zabawki (przysiad), które nadmuchujemy (3 – 7 dmuchnięć); przy ostatnim dmuchnięciu dziecko przyjmuje postawę stojącą; na sygnał prowadzącego z zabawki uchodzi powietrze; dzieci wypowiadają długie sssssssss i powoli kucają;
  • Bawimy się samogłoskami
  • Bierzemy wdech i na jednym poziomie wydychamy powietrze aaaaaaa, oooooooooo, eeeeeee, uuuuuuuu, iiiiiiiii, yyyyyyyyy; szeroko otwieramy usta
  • usypiamy lalkę aaaa; naśladujemy samolot – uuuuu; świnkę – iiii….
  • Łączymy samogłoski po 2 – wóz strażacki, samochód policyjny, karetka pogotowia
  • Łączymy samogłoski po trzy, aż do sześciu aeuioy ( należy je wymawiać wolno, zwiększając tempo, jednak zachowując precyzję wymawiania);
  • Bawimy się spółgłoskami i samogłoskami – wypowiadamy je na jednym wydechu – ba bo be bu by bi, wo we wu wa wy wi….;
  • Bawimy się zdaniami

 

  • Bierzemy duży wdech, tak aby wypowiedzieć zdanie na jednym wydechu – Lala Lola śpi
  • Bierzemy duży wdech, tak aby wypowiedzieć zdanie kilka razy na jednym wydechu – Lala Lola śpi Lala Lola śpi…;
  • Bawimy się w śmiech – jak śmieje się potężny mężczyzna, kobieta, dziecko, babcia, dziadek, chłopczyk , dziewczynka; śmiejemy się głośno – cicho, wesoło- smutno, piskliwie – nisko, chichotliwie – hałaśliwie;
  • Śpiewamy piosenki;
  • Powtarzamy, recytujemy wierszyki, rymowanki.

 

Źródło:

 „ Logopedia; Jak usprawniać mowę dziecka” K. Daktun - Czerniak

 

Agnieszka Gryksa – Lewandowska, logopeda

 

Poniżej znajdą Państwo przykłady prostych zabaw, ćwiczeń przygotowane przez naszą fizjoterapeutkę, Panią Anię.

Zachęcamy do wspólnej zabawy z dziećmi w domu !!!

 

kliknij:   zestaw ćwiczeń

https://skarpetkowewyzwanie.pl

 

Każdy z nas jest inny,
Wszystko inne ma
Lecz dzięki różnicom
Cały wszechświat trwa.

Mam więcej niż inni
Ciepła i szczerości
Lecz czy to jest powód
By się na mnie złościć ?

Nie wiem co to podstęp,
Świat rozumiem szczerze,
Że ty jesteś dobry
Ja też mocno wierzę.

(Jacek Paryła)

 

Zespół Downa czyli trisomia 21 pary chromosomów, to jeden z najczęściej występujących zespołów genetycznych. W Polsce jest około 60 tysięcy takich osób. Spośród innych ludzi najbardziej  wyróżnia ich  specyficzny wygląd. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu osoby z tym zespołem rzadko spotykano w miejscach publicznych. Dzieci najczęściej były zamykane w domach rodzinnych, uczęszczały do szkół specjalnych lub specjalnych ośrodków. Ze względu na towarzyszące zespołowi schorzenia krótko żyły, a ich komfort życia był niski. Postęp medycyny, rozwój świadomości społecznej, możliwości w zakresie wielospecjalistycznej terapii sprawił, że dzisiaj ludzie z zespołem Downa są obecni w życiu społecznym. Pogodni i życzliwi, łatwo nawiązują kontakty z innymi. Są wśród nas w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i dydaktycznych , również w naszym przedszkolu. Znakomicie integrują się z grupą, są  bardzo lubiani przez koleżanki i kolegów. W życzliwej atmosferze rozwijają swój potencjał intelektualny, uczą się samodzielności i przygotowują do podjęcia obowiązku szkolnego. (na miarę każdego z nich). Do szczęśliwego życia potrzebują miłości, opieki i zainteresowania. Wymagają od rodziców i terapeutów specjalnej troski oraz stymulacji, aby osiągać kolejne, wyższe stopnie rozwoju umysłowego i fizycznego.  Dzieci urodzone z zespołem Downa oprócz pewnych cech wspólnych wynikających z zespołu różnią się od siebie. Często wykazują w wyglądzie zewnętrznym podobieństwo do matki lub ojca, dziedziczą też od nich pewne uzdolnienia i cechy charakteru.   Podobnie jak ich rówieśnicy chętnie  czynnie uczestniczą w kulturze i zajęciach sportowych   rozwijając swoje indywidualne predyspozycje, zdolności i zainteresowania. Pięknie tańczą, śpiewają uczestnicząc w przygotowywanych przez grupy przedszkolne programach artystycznych. Wykonują ciekawe prace plastyczne. Biorą udział w zajęciach sportowych. Wcześnie podjęta i dobrze  prowadzona terapia pozwalająca na pełne wykorzystanie potencjału rozwojowego sprawia, że  dorosłe osoby z zespołem Dawna coraz częściej aktywnie uczestniczą w życiu społecznym.  Są oni uczestnikami warsztatów terapii zajęciowej , zakładów aktywizacji zawodowej, pracują w zakładach pracy chronionej. Spotykamy ich na ulicach, w sklepach, w kinach , teatrach na imprezach masowych. Uprawiają sport i biorą aktywny udział w olimpiadach specjalnych ( np kalifornijska gimnastyczka Chelsea Werner czy też długodystansowa pływaczka Karen Gaffeny, która przepłynęła kanał La Manche) Przejawiają różnorodne uzdolnienia. Wykazują różne uzdolnienia artystyczne. Tańczą, śpiewają, malują, piszą wiersze występują w filmach i na wybiegach (Madeline Stuart). Ale pomimo niewątpliwego uroku osobistego, uśmiechu i pogody ducha, która im często towarzyszy  ludzie z tym zespołem  z większym wysiłkiem osiągają sukcesy i częściej wymagają    pomocy innych. W związku z tym , że osoby z zespołem Dawna stały się obecnie integralną częścią naszego społeczeństwa na wniosek Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa w roku 2003 dzień  21 marca  ustanowiono Światowym Dniem Zespołu Downa, a jego symbolem są dwie różne skarpetki . Ma to zwrócić uwagę innych na mniejszą zaradność życiową tych osób i podkreślić potrzebę  wsparcia ze strony otoczenia. Dlatego też z okazji ich święta życzymy im wszystkiego najlepszego, zdrowia, pogody ducha , sukcesów, realizacji marzeń, radości i ludzkiej życzliwości.

 

Źródło:

czasopismo "Bardziej Kochani" 2019

Maja Chmiel "Zespół Downa...Trudniejsze życie, piękniejszy świat", wyd. Psychoskok 2016

Poniżej w linku znajdą Państwo przykładowe zestawy ćwiczeń wg metody W. Sherborne. Ćwiczenia można modyfikować dowolnie tak, aby dostosować je do warunków domowych. Zachęcamy do zabawy!

zestawy ćwiczeń

 

Poniższy tekst jest kopią informacji zamieszczonej na stronie: www.gov.pl

 

Od 12 do 25 marca br. funkcjonowanie jednostek systemu oświaty zostaje czasowo ograniczone. Oznacza to, że w tym okresie przedszkola, szkoły i placówki oświatowe zarówno publiczne, jak i niepubliczne nie będą prowadziły zajęć dydaktyczno-wychowawczych. To decyzja Ministra Edukacji Narodowej wynikająca z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

Lekarze, specjaliści, eksperci WHO wskazują, że wprowadzenie odpowiednich i odpowiedzialnych działań może ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Obecna sytuacja epidemiologiczna w Polsce może zagrozić zdrowiu obywateli. Dlatego na podstawie tzw. specustawy Minister Edukacji Narodowej przygotował rozporządzenie, które czasowo ogranicza funkcjonowanie jednostek systemu oświaty na obszarze całej Polski.

Zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych

Zawieszenie zajęć dotyczy przedszkoli, szkół i placówek oświatowych (publicznych i niepublicznych), z wyjątkiem: 

  • poradni psychologiczno-pedagogicznych;
  • specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych;
  • młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;
  • przedszkoli i szkół w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej;
  • szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
  • szkół przy zakładach karnych i aresztach śledczych.

Dyrektorze,

  • zajęcia w Twojej szkole, przedszkolu, placówce będą zawieszone na 2 tygodnie;  
  • 12 i 13 marca br. to dni, w których w przedszkolach i szkołach podstawowych nie będą odbywały się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, a jedynie działania opiekuńcze;
  • od 12 marca br. uczniowie szkół ponadpodstawowych nie przychodzą do szkół;
  • poinformuj uczniów, rodziców i kadrę pedagogiczną o tym, jak będą wyglądały kolejne dni;
  • od poniedziałku, 16 marca br. wychowankowie i uczniowie nie przychodzą do przedszkoli i szkół. Nauczyciele pozostają w gotowości do pracy, natomiast pracownicy administracji i obsługi normalnie świadczą pracę;
  • poinformuj niezwłocznie rodziców i nauczycieli o ograniczeniu funkcjonowania placówki. Wykorzystaj do tego dziennik elektroniczny lub inne środki komunikacji z rodzicami i nauczycielami. Wywieś informację o zawieszeniu zajęć w widocznym miejscu;
  • możesz poprosić nauczycieli o to, aby przygotowali materiały dydaktyczne do samodzielnej pracy uczniów w domu. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekaże informacje dotyczące e-materiałów, z których mogą korzystać uczniowie i nauczyciele;
  • w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w placówkach kształcenia ustawicznego oraz w centrach kształcenia zawodowego zawieszenie zajęć dotyczy również zajęć realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu;
  • uczniowie branżowych szkół I stopnia będący młodocianymi pracownikami nie uczęszczają do szkoły. Realizują jednak przygotowanie zawodowe u pracodawcy na dotychczasowych zasadach;
  • od 16 marca br. będą zawieszone zajęcia realizowane w ramach turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
  • śledź na bieżąco komunikaty Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju. Sprawdzaj również komunikaty wysyłane przez System Informacji Oświatowej.

W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty nauczycielom pozostającym w gotowości do pracy przysługuje wynagrodzenie ustalone na podstawie Kodeksu Pracy (art. 81 § 1).

Rodzicu,

  • ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne Twoje i Twojego dziecka, zajęcia zostaną zawieszone od 12 marca br. W przedszkolach i szkołach podstawowych 12 i 13 marca br. będą jeszcze prowadzone działania opiekuńcze;
  • zachęcaj dziecko do samodzielnej nauki w czasie gdy nie będzie lekcji w szkole. Ministerstwo Edukacji Narodowej na platformie epodręczniki.pl. udostępnia szereg materiałów edukacyjnych, które pozwalają uzupełnić, ugruntować i poszerzyć wiedzę. Dostęp do tych zasobów jest bezpłatny;
  • jeśli masz dziecko w wieku do 8 lat, przysługuje Ci zasiłek opiekuńczy do 14 dni. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie internetowej ZUS;
  • przekaż osobom, które będą opiekować się Twoim dzieckiem, podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa i higieny;
  • rygorystycznie przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz;
  • śledź na bieżąco komunikaty GIS, MZ i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju oraz informacje przesyłane przez dyrektora szkoły.

Uczniu,

  • pamiętaj o swoim bezpieczeństwie w domu. Unikaj miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi (np. komunikacja publiczna, kino, teatr, centra handlowe);
  • przerwa w funkcjonowaniu Twojej szkoły nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki;
  • odpowiedzialnie wykorzystaj czas zawieszenia zajęć w Twojej szkole. Przeczytaj ulubioną książkę, spróbuj uzupełnić swoje wiadomości lub rozwijaj kompetencje. Skorzystaj przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez Twojego nauczyciela;
  • przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz.

Platforma epodreczniki.pl i materiały do samodzielnej nauki

Zachęcamy nauczycieli, aby w najbliższym czasie wspierali uczniów w nauce i przekazywali materiały do samodzielnej pracy w domu. Szczególnie prosimy o objęcie opieką uczniów, którzy przygotowują się do tegorocznego egzaminu ósmoklasisty, maturalnego oraz zawodowego i udostępnienie im niezbędnych materiałów.   

Rekomendujemy wykorzystanie w tym celu następujących rozwiązań:

  • dziennik elektroniczny;
  • strona internetowa szkoły, przedszkola, placówki oświatowej;
  • mailing do rodziców, a w przypadku uczniów starszych wysyłanie materiałów bezpośrednio do młodzieży.

Na platformie Ministerstwa Edukacji Narodowej epodreczniki.pl udostępniliśmy e-materiały do wykorzystania przez nauczycieli lub do samodzielnej nauki przez uczniów. Epodręczniki.pl to biblioteka bezpłatnych, sprawdzonych, zgodnych z aktualną podstawą programową materiałów edukacyjnych.

Jak się zabezpieczyć przed koronawirusem?

  • Często myj ręce przy użyciu mydła i wody.
  • Przy kasłaniu i kichaniu zakrywaj usta i nos. Zachowaj co najmniej metr odległości od osób, które kaszlą i kichają.

 

Osoby wracające z regionów zarażonych koronawirusem powinny powiadomić o tym telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłosić się do oddziału obserwacyjno-zakaźnego. Więcej informacji dotyczących koronawirusa na stronie: gov.pl/koronawirus

Podejrzewasz u siebie koronawirusa? Zadzwoń pod numer 800 190 590!

Bezpłatna infolinia NFZ jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykwalifikowani konsultanci poinformują Cię, co zrobić, by otrzymać pomoc.

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

 

 

Świat emocji dla nas – dorosłych- nie zawsze jest czytelny i zrozumiały. Pomimo faktu, iż nasz rozwój osiągnął dojrzałość i posiadamy wiedzę na temat pozytywnych strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami, to nie zawsze nasze reakcje emocjonalne są adekwatne do sytuacji i trudno nam czasem uzasadnić nasze zachowania. Dlaczego więc oczekujemy tego od dzieci?

Dziecko nie rodzi się z gotowym repertuarem reakcji emocjonalnych. Uczy się ich wraz z rozwojem poszczególnych sfer i kształtowaniem się dojrzałości emocjonalnej, jak również nabywaniem indywidualnego doświadczenia oraz modelowania zachowań dorosłych. Niedojrzałość układu nerwowego sprawia, że emocje dziecka są krótkotrwałe – z wyraźnie nagłym początkiem i końcem. Cechuje je także zmienność, co można zaobserwować w bardzo łatwym przechodzeniu od jednego stanu emocjonalnego w drugi, diametralnie od niego różnego. Dziecko w wieku przedszkolnym jest bardzo pobudliwe - nawet słabe bodźce mogą wywoływać zarówno przykre jak i przyjemne stany emocjonalne. Trudno oczekiwać od dziecka dojrzałych reakcji w sytuacji, kiedy jego rozwój podlega nieustannemu kształtowaniu się. Istotne jest stymulowanie rozwoju emocjonalnego dziecka w codziennych sytuacjach. Wsparcie ze strony dorosłych odgrywa ważną rolę w budowaniu u dziecka zaufania do siebie, w kształtowaniu poczucia wartości, umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami oraz nawiązywania prawidłowych relacji z otoczeniem.

 

W jaki sposób rodzice mogą wspierać rozwój emocjonalny dziecka?

  1. Rozmowa w domu o uczuciach dzieci i rodziców.
  2. Pomoc dziecku w nazwaniu uczuć i ich zaakceptowanie – dziecku trudno nazwać daną emocję, jeśli nie zna jej objawów w ciele i nie zna odpowiedniego nazewnictwa.
  3. Nazywanie własnych emocji i potrzeb związanych z niewłaściwym zachowaniem dziecka (np. „Złości mnie kiedy widzę/słyszę….oczekuję/proszę…).
  4. Dzielenie się z dzieckiem swoimi uczuciami, pokazywanie konstruktywnych sposobów rozładowania trudnych emocji – dziecko uczy się poprzez modelowanie i w swoich zachowaniach wzoruje się na rodzicu.
  5. Akceptacja uczuć dziecka– ma ono prawo do swoich uczuć (np. „Rozumiem że jest Ci przykro…”, „Masz prawo się bać…”). Nie podważaj nigdy zasadności pojawienia się danej emocji u dziecka.
  6. Pomoc dziecku, które przeżywa silne emocje w ich rozładowaniu – może ono nie wiedzieć, jak je wyrazić, wówczas najczęściej może sięgnąć po najłatwiej dostępny sposób- agresję.
  7. Pamiętaj, ze akceptowanie uczuć dziecka nie oznacza zgody na jego wszystkie zachowania- w tym te niewłaściwe (akceptuję, że dziecko jest rozgniewane, ale nie akceptuję tego, że w złości uderzyło młodszego brata, zniszczyło grę planszową w sytuacji przegranej).
  8. Pomoc dziecku w radzeniu sobie z trudnymi emocjami zaczyna się od wyciszenia trudnych emocji rodzica – dziecko często przejmuje stany emocjonalne rodziców – nie należy rozmawiać z dzieckiem w sytuacji przezywania złości. Najpierw należy zaopiekować się własnymi trudnymi uczuciami, a następnie przekazać dziecku, jakich zachowań nie akceptujemy i czego od niego oczekujemy.
  9. Spędzanie z dzieckiem czasu, częste rozmowy o jego sprawach z dnia codziennego i towarzyszących mu uczuciach – dziecko potrzebuje uwagi przede wszystkim w sytuacjach przejawiania pożądanych zachowań, a nie tylko w sytuacjach tych nieakceptowanych (pozwala to uniknąć utrwalenia niewłaściwych zachowań).
  10. Czytanie wspólnie bajek i rozmawianie o uczuciach bohaterów, granie w gry planszowe – może to być punkt wyjścia do rozmowy z dzieckiem o jego trudnych przeżyciach (przykładowe gry planszowe dla dzieci w wieku przedszkolnym, które mogą stać się okazją do rozmowy o emocjach: „Emocje”, „E- motionz”, „Potwory do szafy”).
  11. W czasie gry z dzieckiem w grę planszową, można skorzystać z okazji, by nauczyć je przegrywać – nie dawaj mu wygrywać za każdym razem, dla świętego spokoju (dla dziecka wielokrotna przegrana może okazać się frustrująca i zniechęcająca, więc czasem daj mu wygrać, ale też i przegrać).
  12. Wdrażanie dziecka do samodzielności – da mu to poczucie sprawstwa oraz okazję do doświadczania indywidualnego sukcesu, co wpłynie pozytywnie na jego poczucie wartości.

 

 

Bibliografia:

Wojtyca H., „Rozwój emocjonalny dziecka”, Publikacje Edukacyjne: Publikacja nr 2251 rok szkolny 2005/2006.

www.publikacje.edu.pl/publikacje.php

www.dziecisawazne.pl

 

Anna Koś- psycholog, arteterapeuta, socjoterapeuta

W związku z rezygnacją, mamy wolne miejsce w grupie Starszaków dla dziecka 5 lub 6 letniego w normie rozwojowej.

Zapraszamy!

 

 

Skamieniałe Miasto/Muzeum Przyrodnicze w Ciężkowicach

Dnia 26 września, we czwartek, zapraszamy do udziału w wycieczce dzieci z grup III, IV i V.

 

Koszt: 35 zł

 

Program wycieczki:

8:15 śniadanie w przedszkolu.

8:50 wyjazd spod przedszkola.

9:40 – 11:30 spacer po szlaku w Skamieniałym Mieście.

11:30 – 13:00 zwiedzanie wraz z przewodnikiem Muzeum Przyrodniczego.

13:00 – 14:00 zabawa na świeżym powietrzu, ognisko.

Około 14:50 powrót do przedszkola.

14:50 obiad w przedszkolu.

 

 

W ramach podwieczorku dzieci otrzymają z przedszkola prowiant: kiełbaskę na ognisko, bułeczkę. Prosimy, aby każde z dzieci było wyposażone w mały plecaczek, chusteczki higieniczne. Równocześnie prosimy, aby nie dawać dzieciom pieniędzy, sprzętu elektronicznego, czekoladowych wyrobów, landrynek, chipsów, napojów gazowanych. 

Drodzy Rodzice !

        

             Nasze przedszkole bierze udział w projekcie: „Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”. Akcja ma na celu podniesienie świadomości ekologicznej wśród dzieci oraz prawidłowe gospodarowanie odpadami. Od 19.08.2019 r. do 06.09.2019 r. w placówce odbywa się zbiórka zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego. Zbieramy: komputery, drukarki, monitory, telefony, sprzęt RTV i AGD, baterie, akumulatory, kable, tusze atramentowe itp. Nie odbieramy tonerów i świetlówek. W dniach 04.09 - 05.09 będziemy przyjmować  sprzęt o większych rozmiarach. Prosimy o wcześniejszą informację od  Państwa, że zamierzacie go  przynieść. W zamian za zużyty sprzęt elektroniczny      i elektryczny przedszkole otrzyma bony wymienne na nagrody rzeczowe w postaci sprzętu sportowego lub materiałów biurowych. Organizatorem akcji jest Green Office Ecologic Sp. z o.o. Dodatkowe informacje można uzyskać na stronie www.dzieci-zbieraja-elektrosmieci.pl.

 

Zachęcamy do udziału w akcji !